
Bedreigde diersoorten schitteren in pop-upboek
Het papiersnij-/papiertechniektalent van Keertana Ramesh kwam onder mijn aandacht via een krantenartikel over kunstnieuws. Onlangs voltooide ze een schitterend handgesneden pop-upboek over bedreigde dieren, Mijn vrienden zijn vermist, tijdens de pandemische lockdown. Ik zal er een paar afbeeldingen van delen, evenals de verscheidenheid aan extra papierknipsels die ze heeft gemaakt, maar neem even de tijd om elke pagina van het boek in actie op haar te zien Instagram-feed.
Harlekijn gifkikkers
Van De Indian Express:
“Ramesh heeft de 30 soorten gemaakt als reactie op een sociale media-uitdaging van een maand, georganiseerd door Een miljoen per maand, een non-profitproject dat tot doel heeft het bewustzijn over bedreigde diersoorten te vergroten door middel van kunst. Het project volgt op een rapport van de Verenigde Naties uit 2019 dat waarschuwt dat een miljoen soorten door menselijke activiteit met uitsterven worden bedreigd.”
Mijn vrienden worden vermist
Keerthana woont in Chennai en heeft als ontwerponderzoeker in India gewerkt sinds ze haar afstudeerstudie aan het Maryland Institute College of Art (MICA) in Baltimore heeft afgerond. Aangetrokken door de slimme pop-upafbeeldingen die ze heeft gepost, nodigde ik haar uit om in de Artist Spotlight te komen.
Liberiaanse boomgatkrab
Vertel ons over jezelf en je kunstinteresses.
Ik heb altijd van kunst gehouden sinds ik een kind was, en geniet nu vooral van het verkennen en experimenteren met verschillende media zoals waterverf, pennen en potloden. Mijn eerste ervaring met papercut-kunst was het maken van wenskaarten voor vrienden en familie, hoewel ik toen niet wist dat het zo heette. Ik gebruikte een stanleymes om stukjes uit te snijden… het zag er nooit erg goed uit, maar ik hield van het kanten effect.
Ik ging naar een kunst- en ontwerpschool voor mijn lagere schoolopleiding, dus mijn interesses gingen natuurlijk uit naar digitale en vectorkunststijlen. Hoewel ik daar van genoot, voelde ik me er nooit helemaal thuis… Ik verlangde naar traditionele mediums.
Banggai kardinaalvis
Ik hou van het aquareleffect en de transparantie die aquarel heeft. Om dat effect te bereiken, heb ik geverfd perkament/calqueerpapier in mijn papercuts verwerkt. Ik heb ook geëxperimenteerd met cyanotypie afdrukken door een paar afdrukken van mijn papercuts te maken. Vind de resultaten geweldig!
Boekbinden is nog een van mijn hobby’s… Ik bind mijn eigen schetsboeken sinds 2010. (Was handig voor het pop-upproject Endangered Species!) Koptische steek is mijn favoriete bindmethode. Ik hou van vrij associëren in mijn schetsboeken en ook van kindertempura-verf voor het maken van snelle schetsen.
Wat boeit het werken met papier dat je fascineert en wat trok je er in eerste instantie aan?
Ik heb gewoon altijd een obsessie met papier gehad, zo ver terug als de middelbare school. Ik hield van scrapbooking en spaarde elk stukje patroonpapier dat ik vond in gebruikte wenskaarten, banketbakkerspapier, papieren servetten, tijdschriften, enz. Vijftien jaar geleden waren plakboekbenodigdheden niet gemakkelijk te vinden in India, dus ik verzamelde wat dan ook Ik kon vinden. Ik denk dat juist het feit dat ik mijn zakgeld niet hoefde uit te geven, me in eerste instantie aantrok.
Papier is een overvloedig en betaalbaar medium om te experimenteren, maar ik raakte pas aangetrokken tot papierkunst toen ik afstudeerde toen ik een cursus papiersnijden volgde. Dat was een beetje een aha-moment voor mij. Tot dan toe had ik alleen met papier geknutseld, nooit met kunst. Het keuzevak zette me aan het denken, waarom realiseerde ik me dit niet eerder!
Vertel ons over uw papiersnijproces, favoriete gereedschappen en papier.
Mijn papercut-proces is in de loop van de drie jaar dat ik oefen, geëvolueerd. Ik ben nu meer aan het experimenteren met patronen en tekst. Vroeger maakte ik een ruwe schets en begon ik gewoon te knippen, maar nu met de toegevoegde complexiteit van mozaïekpatronen en tekst, begin ik meer te plannen. Ik begin met een schets wanneer de inspiratie toeslaat. Dan zoek ik naar patrooninspiratie (ik heb voornamelijk Google Arts and Culture gebruikt en door hun galerijen gebladerd – zo leuk!)
Ik plan de tekst en het patroon op mijn computer en print een omgekeerde kopie uit (ik teken en knip op de achterkant van het papier om de voorkant vrij van potloodlijnen te houden). Daarna ben ik klaar met het tekenen van de rest van de details, plak ik de print op het uiteindelijke papier en begin ik met snijden. Ik blijf 15-25 uur doorgaan over een periode van 1-2 weken. Ik heb ook de neiging om het papier te schilderen met alcoholinkt om een aquareltextuur te krijgen. Als het hoofdstuk klaar is, schilder ik perkamentvellen en knip ik extra elementen uit, die ik voorzichtig op het hoofdstuk weven/lijmen.
Favoriete tools: mijn X-acto mes met No. 11 Excel-mesjes. Ik vind ze niet in India, dus mijn lieve tante die in de VS woont, brengt ze naar me als ze op bezoek is.
Papier: Ik heb zoveel papier gehamsterd tijdens mijn studententijd, ik ben nog niet eens halverwege mijn voorraad! Sinds ik drie jaar geleden begon, gebruik ik zuurvrij tekenpapier van 130 gsm. Ik ben ook dol op Canson 180 GSM zuurvrij donkerblauw droog medium papier waarop ik schilder om het blauw dieper te maken. Vellum is een andere favoriet – erg lastig om schone sneden te krijgen!
Je IG-handvat is @KerthanaLikesToDraw. Was je illustrator voordat je een mes oppakte via het universitaire keuzevak?
Ah! Ja, soort van? Ik zie de kunst die ik maak nog steeds als illustraties… grafisch ontwerp en illustratie zijn mijn achtergrond. Maar ik koos voor dat handvat, ervan uitgaande dat ik pagina’s uit mijn schetsboek zou documenteren, dat meestal tekeningen bevat. Toen ik het account begon, had ik niet verwacht dat ik verliefd zou worden op het knippen van papier. Ik heb erover nagedacht om mijn handvat te veranderen, maar heb nog geen perfecte naam gevonden.
Ons huis brandt
Gemaakt als reactie op de verwoesting die de pandemie heeft veroorzaakt.
In het Indian Express-artikel stond dat u een ontwerponderzoeker bent. Ik kende de term niet, maar vond de beschrijving fascinerend. Heb je sinds je afstuderen de kans gehad om in die hoedanigheid te werken?
Ja! Ik werk voornamelijk in India met ongelooflijke non-profitorganisaties en organisaties aan projecten variërend van sanitaire voorzieningen, geestelijke gezondheid, technologie en onderwijs, om er maar een paar te noemen. De pandemie is zeker zwaar geweest in het veld, omdat er veel locatiewerk bij komt kijken en onderzoek op afstand in veel delen van het land niet toegankelijk is. Maar de zaken gaan omhoog. Duimen!
Heb je nu een ander papercut-project in gedachten? Mijn vrienden worden vermist trekt veel aandacht?
Ja! Ik had een project over geestelijke gezondheid en identiteit op pauze gezet om aan het pop-upproject te werken, en ben dat hervat sinds het boek uit was. Hopelijk deel ik het binnenkort. Met betrekking tot pop-ups heb ik een paar ideeën in gedachten… Ik denk dat mijn volgende project iets met muziek te maken heeft.
Bekijk meer van Keerthana Ramesh’s kunst via haar website. Ze is ook aan Behance en Instagram.
All Things Paper is een Etsy-partner.
Als u ervoor kiest om een aankoop te doen, zijn er geen extra kosten voor u.
Bedankt.
creditSource link